-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7858 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در مورد غسل فرزندان، براي هر كدام بعد از تولدشان به گفته مادرم چهار جمعه پي در پي يك غسل جمعه به جا آوردم. آيا بدين ترتيب غسلي بر گردن من مانده است؟

بعد از تولّد فرزند تا چند روز خون نفاس خارج مي شود تا كم كم از آن پاك مي شوند. وقتي بعد از تولّد فرزند، از خون نفاس پاك شد، بايد غسل نفاس انجام دهد، نه غسل جنابت و حيض و جمعه.

مدّت خون نفاس به اندازه مدّت ايام عادت ماهيانه زنان است. اگر زني هر ماه هفت روز حيض مي شود، بعد از تولّد فرزند تا هفت روز بايد خون نفاس حساب كند، بعد غسل نفاس انجام دهد. اگر خون ادامه پيدا كرد، يعني بيش از هفت روز شد، اگر از ده روز متجاوز شد، افزون بر هفت روز را خون استحاضه حساب مي كند و به وظائف زن مستحاضه بايد عمل نمايد. اگر مدت حيض او معيّن نيست، بايد تا ده روز را نفاس حساب كند، به غسل نفاس انجام دهد و پس از ده روز را استحاضه به حساب آورد. اگر از ده روز تجاوز نكند، تمامي آن نفاس است.(1)

در هر صورت اگر شما كه جمعهها غسل انجام دادهايد، مقصودتان غسل نفاس بوده (يعني غسل تولّد بچه) اشكالي ندارد و غسل از گردن شما ساقط شده، اگر چه اسم آن را اشتباه گفتهايد. هم چنين اگر بعد از آن غسل جنابت انجام داده باشيد، غسلهاي قبلي از گردن ساقط مي شود (به فتواي همه مراجع).

بنابر فتواي برخي از مراجع (خويي، تبريزي و سيستاني) با انجام يك غسل واجب مثل جنابت يا حيض بقيه غسلها ساقط مي شود. به فتواي برخي حتي با انجام غسلهاي مستحبي مثل غسل جمعه نيز غسل واجب ساقط مي شود (خويي، تبريزي، سيستاني، زنجاني و مكارم).(2)

در پايان با تشكر مجدّد از شما مبلغي كه لطف كرده ارسال داشتهايد، عودت داده مي شود، زيرا اين واحد در برابر پاسخ به سؤالات مذهبي وَجْهي دريافت نميكند. خداوند بر توفيقات شما بيافزايد.

پي نوشتها:

1. توضيح المسائل مراجع، مسئله 508 و 515 و 517.

2. مناسك حج محشّي، مسئله 677 و ذيل آن؛ توضيح المسائل مراجع، مسئله 646.







مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.